Litauen 2006

Antal indbyggere: 3.585.906 (est. juli 2006)

Areal:   65.200 km2

Hovedstad: Vilnius

Købekraft pr. indbygger: $13.700 (est. 2005)

Pga. vores lange rejse i 2007 havde Pernille kun 1 uges sommerferie. Vi skulle egentlig ikke noget, men fandt så ud af, at vi lige havde lidt flere bonuspoint, der var ved at løbe ud. Der var ikke så mange bonusrejser tilbage så vi faldt over en billet til Litauen - og sådan blev det.

Udrejse 29. juli 2006

Sted Tidspunkt
Tirstrup-København 10.55 - 11.30
København - Palanga 13.00 - 15.10

De sidste mange gange, vi har været ude at rejse har der været forsinkelser eller aflysninger. Skulle vi mon være heldige, at alting gik denne gang?

Da vi sad i Tirstrup, og det var tid til afgang lød det i højttaleren: "så er vi klar til afgang" - Yes, tænkte vi - det kører denne gang - desværre fortsatte det "men det er flyet ikke".
Der var problemer med noget mekanik. Det var lange 10 minutter, mens mekanikeren så på flyet. Heldigvis kom vi af sted! Flyet til Palanga var over-booket, og ville man blive i København i 24 timer fik man gratis overnatning, mad, adgang til Tivoli, transport samt 150 Euro pr. mand i kompensation (300 Euro, hvis man ville have en SAS voucher). Det var lidt fristende, men nu havde vi kun 7 dage i Litauen/Letland, så vi valgte ikke at melde os. Kennet, (også kendt som fly-nørden) havde tjekket os ind via internet aftenen før, så vi var sikre på at komme med.

1 time senere var vi i Palanga Lufthavn. Karup er stor i forhold til den - alt er stort i forhold til den! Vi havde læst, at man kunne komme fra lufthavnen og direkte med bus til Vilnius. Ingen i lufthavnen kunne dog bekræfte det. Vi tog i stedet ind til Palanga by for at finde en bus. En taxa skulle koste omkring 44 kr. men lufthavnens eneste taxa ville have 66. Aldrig i livet - der var 6 km!
Vi ventede på en bus, og håbede at der kom en. I stedet spurgte en forbipasserende om vi mod betaling ville med til Palanga. Det sagde vi ja tak til og han fik sine 44 kr. for ulejligheden.
Vi fandt busstationen, købte en billet til bussen og satte os til at vente. Bussen kørte til tiden, den var ren og passagererne opførte sig ligesom hjemme - stille og roligt. Dejligt!

Efter 4½ time var vi rettidigt i Vilnius, og fandt vores BB - "In Astra" som vi havde booket hjemmefra.

D. 30. juli

Vi spiste morgenmad, tog de gode gåsko på, og begav os ud i byen.

KGB-museet
Et absolut must er dette museum. Den tidligere KGB bygning var symbolet på undertrykkelse og frygt i Litauen. I bygningens kælder var arresten, hvor titusinder af litauere er blevet forhørt, inden de blev dræbt eller deporteret til Sibirien. Det kan anbefales af leje en walkman med fortælling om stedet på bånd. Flere af forhørscellerne gav virkelig gåsehud - det var uhyggeligt at tænke på, hvad litauerne var udsat for i nyere tid. Uden på bygningen er navnene på de personer, som forsvandt fra fængslet.  Entre 4 LVL p.p og 8 LVL, hvis man vil leje en walkmann (ca. Dkr. 9 + 18 Dkr.)

Celle   Operatørrum

Vilnius Katedral
Bygget i 13 århundrede af Kong Mindaugas. Dens nuværende udseende fik den omkring år 1800. På toppen er 3 imponerende statuer af Sct. Helen, Sct. Stanislaus og Sct. Casimir. På facaden er 6 barokke statuer, der viser Abraham, Moses og de 4 evangelister. I sovjet-tiden fungerede Katedralen som et galleri. Foran står et 52 meter klokketårn, som var under restaurering, da vi var der.

Bagved kirken er Castle Hill. Vil man herop så gå højre om - ikke venstre, det er en omvej. På toppen af bakken har man en fremragende udsigt ud over byen. Fx. kan man se de mange kirker, som byen rummer. Slottet på toppen er den ældste bebyggelse i Vilnius fra omkring 1330. Alt, hvad der er tilbage fra dengang er ruinerne af den sydlige del og det vestlige forsvarstårn, som nu indeholder et museum. Entre til museet 4 LTL (ca. 9 Dkr). For foden er man ved at genopbygge den nedre del af slottet. Det blev jævnet med jorden omkring år 1800, men skulle være genopbygget i år 2009.

Den gamle bydel
var oprindeligt omkranset af en mur , men der er kun ganske lidt tilbage. Bydelen er den største "gamle bydel" i Østeuropa.

Sct. Anne Kirke
Et af de bedste eksempler på gotiske arkitektur i Litauen. Oprindeligt bygget i det 16. århundrede. Napoleon var i Vilnius i 1812 og var imponeret af kirken og ville tage den med tilbage til Paris. Ved siden af ligger et bernadinerkloster og lige overfor Sct. Michaels kirke. Få hundrede meter væk ligger den russisk-ortodokse kirke, opført i det 14. århundrede. Lidt længere oppe ad gaden ligger den hellige Gud moders ortodokse kirke.

Man må sige, at der i Litauen, og specielt i Vilnius, er mange kirker på lidt plads. Litauen, og specielt Vilnius, ligger midt i spændingsfeltet mellem den polskdominerede katolske kirke og den russisk-ortodokse kirke. Litauen blev kristnet som det sidste land i Europa, nemlig i år 1386.

Uzupis (hippibydelen).

Vilnius´ svar på Christiania. En bydel med deres egen forfatning og præsident. Forfatningen kan findes på Paupio-str., hvor den er skrevet på metalplader og ophængt så alle kan se den. Den er tillige oversat til engelsk.

Der er meget kreativ aktivitet i bydelen og man kan se keramik og mange tøjbutikker i området.

Rådhuset
Som ligger på den mest centrale plads i byen. Det nuværende rådhus blev færdiggjort i 1789. Selve rådhuspladsen var under kraftig renovering, da vi var der. Ved siden af ligger Sct. Casimirs Kirke, som blev bygget i 1604 - 1615, og dermed er den ældste barokke kirke i Vilnius. Den har en meget særpræget top, som er formet som en krone, da den er navngivet efter den daværende kongesøn i Polen. Under zardømmet blev den lavet om til en ortodoks kirke og kronen blev erstattet af en løgkuppel. Nu er kronen imidlertid tilbage.  I mellemtiden har kirken både været protestantisk og et museum for ateisme.

På vej ud af den gamle by kommer man forbi den eneste tilbageværende byport "gate of dawn" I 1671 byggede Carmelitiske nonner et kapel ovenover porten for at huse et helligt billede af Jomfru Maria. Det siges at have helbredende kræfter. Man kan se billedet fra gaden men kan også gå op via en trappe, som blev etableret i 18. århundrede for at forbinde den nærliggende kirke med kapellet.  Til venstre for kapellet ligger helligåndskirken, som bruges af det russisk-ortodokse mindretal i byen.

Herefter var det hjem og hvile fusserne, inden vi om aftenen gik ud for at spise.

D. 31. juli

Universitet
Vi gik ned for at se Vilnius Universitet som blev grundlagt i år 1577. I dag huser det 21.000 studerende. Universitetet består af en række bygninger, der danner 13 gårde. Flere af disse er meget særprægede. Den mest imponerende er Skarga-gården. Den er omkranset af en række hvælvede bygninger og en kirke. Kirken er fra 1427 men det nuværende barokke udseende stammer fra restaureringen i 1737. Entree 5 LVL (ca. Dkr. 11).  Der er ikke noget at se indvendigt.

Universitetsbygninger

Den jødiske bydel
Kort før 2. verdenskrig var 25% af Vilnius´ befolkning jøder - op mod 125.000 mennesker. I forbindelse med Ruslands erobring af Litauen i 1940 blev en del jøder forflyttet til Sibirien. I 1941 erobrede tyskerne Litauen og begyndte systematisk at henrette jøderne. SS officer Jäger formåede at få henrettet 500 jøder om dagen. I 1942 erklærede han Litauen for "juden-frei". De eneste overlevende var nogle få tusinde, der blev brugt til hårdt arbejde. Allerede inden tyskerne var kommet til Vilnius var litauerne dog allerede begyndt henrettelserne. Denne skamfulde del af Litauens historie kan man se på Holocaust-museet, også kendt som det grønne hus på Pamenkalnio nr. 12. Entree 4 LVL (ca. Dkr. 9). Jøderne blev af tyskerne placeret i 2 ghettoer; den lille og den store ghetto. Den lille eksisterede kun i 6 uger, hvorefter alle beboerne blev henrettet i den nærliggende Paneriai skov. Store massegrave blev gravet og omkring 50.000 jøder blev dræbt. I slutningen af 1943, da tyskerne var ved at tabe krigen blev de gravet op og brændt for at skjule omfanget af henrettelserne. Man kan besøge ghettoerne i dag men der er ingen spor af jøderne - andet end et gadenavn "jødegade". Den daværende synagoge huser nu den østrigske ambassade.

Litauen var det land, som mistede den største andel af jøder under 2. verdenskrig.

Sct. Peter og Pouls Kirke

Uden for den gamle bydel ligger denne imponerende lyse kirke. Det er bedste eksempel på barok arkitektur i Vilnius. Den har et barokt indre med mere end 2000 stukfigurer. Meget specielt er et vikingeskib udført i glasperler, der hænger midt i kirkerummet.

Et helt unikt kirkerum

Herefter hjem og hvile lidt inden aftensmaden og en lang aftentur ud i byen. Vi havde regnet med, at alle de smukke kirker var oplyst om aftenen - ligesom man gjorde i Ukraine. Dette var dog ikke tilfældet.

D. 1. august

Vi fik morgenmad og begav os mod busstationen. Bussen til Riga var helt fyldt. På trods af omkring 10 daglige afgange på denne strækning var der altså mange andre, der havde fået samme ide som os; nemlig at sætte næsen imod Riga. Vi kørte næsten til tiden, gjorde et enkelt stop undervejs (+ et ved grænsen) og lidt over kl. 15, en lille smule forsinket, stod vi så på busstation i Riga.

Læs om vores dage i Riga hér.

D. 4. august

Efter 5 timer i bus stod vi igen i Palanga. Vi fandt hurtigt vores hotel og gik ud i byen for at veksle vores sidste Lettiske Litas om. Herefter gik vi en tur i byen. Palanga er en bade- og ferieby med en lang promenade med restauranter, souvenirboder, karruseller, osv.osv. Byen har en fin offentlig strand, men vandet og strandkanten så lidt beskidt ud.

Resten af dagen brugte vi på at kigge på byen. Efter aftensmaden gik vi ned på stranden og så solnedgangen.

Kennet ved stranden

Solnedgang

D. 5. august

Kl. lidt i 6 blev vi hentet af en taxa og kørt de 6 km. til lufthavnen. Fast pris er 30 LVL (ca. 66 kr, hvilket er fuldstændig vanvittigt i forhold til prisniveauet i landet). Desværre var det eneste mulighed, da busserne først begyndte at køre kl. 7.
Det var et hurtigt tjek-in og 10 minutter før ordinær afgang rullede flyveren ud på startbanen.
Kl. 8 - 7 dansk tid - stod vi i Kastrup - det er hurtig ekspedition. Vi ventede 3 timer for at komme til Århus, men endelig, kl. 10.30 fik vi jysk grund under fødderne, og blev hentet af Pernilles far og mor, der kørte os hjem til Randers.
Vores sommerferie var slut for denne gang.